Lista aktualności
Rozbudowa potencjału edukacyjnego Leśnego Ogrodu Botanicznego „Marszewo”
"Ogrodowe Niedziele", folder LOB Marszewo, czy konkurs na scenariusz zajęć to tylko przykładowe elementy większego projektu współfinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Sprawozdanie z realizacji zadania: Rozbudowa potencjału edukacyjnego Leśnego Ogrodu Botanicznego „Marszewo", Koszt kwalifikowany zadania to 94 015,57 zł brutto. Kwota pożyczki z WFOŚiGW w Gdańsku: 40 000 zł brutto.
wg. Karty Zadania Edukacyjnego
1. Ogród od połowy kwietnia do końca września 2015 r. został udostępniony dla grup niezorganizowanych, w ramach projektu „Ogrodowe Niedziele". W ramach tego projektu zajęcia prowadziło 13 edukatorów, z czego około połowy to przede wszystkim przyrodnicy spoza Lasów Państwowych.
2. Na terenie ogrodu, mimo trudności (brak dostępu do linii telefonicznej, bardzo słaby zasięg telefonii komórkowej) udało się uruchomić bezprzewodowy dostęp do internetu. Mogą z niego korzystać pracownicy ogrodu i zwiedzający.
3. Przeprowadzono konkurs na opracowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych łączących zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej z lekcjami przedmiotowymi z innych dziedzin. Nagrodzono trzy, bardzo interesujące scenariusze nauczycieli z Trójmiasta. Dodatkowo, poza niniejszym zadaniem, nawiązano kontakt z edukatorami z Norwegii i w ramach współpracy pozyskano analogiczne scenariusze wykorzystywane w tymże kraju, będą one również wykorzystane podczas tegorocznych zajęć.
4. Prowadzono zajęcia dla grup zorganizowanych, objęto nimi ok. 5300 osób (głównie uczniów szkół podstawowych), dla porównania zasięg analogicznych zajęć w roku 2014 to ok. 2860 osób. Prowadzono również zajęcia o charakterze pikników i festynów edukacyjnych. Dwie najważniejsze imprezy, o frekwencji ponad 400 osób to Dzień Bioróżnorodności (wspólnie z CIEE) oraz „Craftuj z leśnikami" w Leśnym Ogrodzie Botanicznym Marszewo, obie zorganizowane w ramach Bałtyckiego Festiwalu Nauki. Na terenie Marszewa odbywała się również takie imprezy jak „Green Week", Międzyszkolna Konferencja LOP czy szkolenie dla edukatorów Nadleśnictwa Olsztynek
5. W ciągu roku prowadzono profil ogrodu na portalu Facebook, a także prowadzono własną stronę ogrodu (blog). W ciągu roku stronę (www.marszewo.edu.pl) odwiedziło 7010 użytkowników (25 748 odsłon). Podstawowa funkcja strony (oprócz informacyjnej) polega na rejestracji zajęć online, wraz z kalendarzem rezerwacji ułatwiającym ten proces. Na profilu Facebook zamieszono 98 wpisów, które obejrzano łącznie 126 410 razy. Przeprowadzono różnego rodzaju drobne konkursy, promujące wiedzę przyrodniczą.
6. Nadleśnictwo wydało folder (nakład 5 tys. egzemplarzy) o LOB Marszewo, prezentujący przede wszystkim jego ofertę edukacyjną.
Efekt rzeczowy:
Realizacja minimum 50 zajęć edukacyjnych dla 2000 osób – zrealizowano
Przyjęcie minimum 50 osób biorących udział w zajęciach lub zwiedzaniu indywidualnym – zrealizowano
Wyłonienie w drodze konkursu przynajmniej jednego programu edukacyjnego dla LOB Marszewo – zrealizowano
Stworzenie możliwości korzystania w wybranym punkcie ogrodu z bezprzewodowego, bezpłatnego dostępu do internetu – zrealizowano
Opublikowanie minimum jednego wpisu, aktywności internetowej (blog, profil sieci społecznościowej) na 2 tygodnie – zrealizowano
Wydruk folderu, minimalny nakład 5 tys. egz. – zrealizowano.
Efekt ekologiczny:
Leśny Ogród Botaniczny stara się prowadzić zajęcia w duchu Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, częścią tej edukacji jest edukacja ekologiczna. Tego typu, różnorodnymi formami edukacji zostało objęto co najmniej 20 tys. osób. W tym miejscu warto przytoczyć definicję EZR, za podstroną Ministerstwa Środowiska nauczyciele.mos.gov.pl:
„Edukacja dla zrównoważonego rozwoju (EZR) to pojęcie szersze niż edukacja przyrodnicza czy ekologiczna. Oprócz kwestii środowiskowych zawiera również zagadnienia społeczne, takie jak prawa człowieka, zróżnicowanie kulturowe, zdrowie i aspekty ekonomiczne, np. zrównoważona produkcja i konsumpcja. EZR to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale też kształtowanie krytycznego i twórczego myślenia, zajmowanie się problemami, poszukiwanie ich rozwiązań. EZR jest procesem trwającym całe życie, od wczesnego dzieciństwa do kształcenia wyższego oraz osób dorosłych i wychodzi poza edukację formalną."
W wyniku działań ogrodu co najmniej 20 tys. osób zostało objętych różnymi formami tak rozumianej edukacji, co przyczyniło się do wzrostu ich świadomości ekologicznej.
fot. borium.pl